- Totalt 0,00 kr
Allmänt
För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.
Vi följer EU:s dataskyddsförordning (GDPR). När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt GDPR och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar. För mer information, se vår Integritetspolicy.
Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk lag eller EU-rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
Beställning
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd.
Betalning och leverans
När du lagt varor i varukorgen och går till kassan, framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Leverans kommer att ske inom 2–5 dagar såvida det inte framgår vid beställningen att leveranstiden är längre.
För dig som privatperson kan det utöver priset tillkomma kostnader för frakt. Dessa finns i så fall angivna i kassan. Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet framgår det klart under beställningsprocessen. För företag gäller villkor för frakt enligt gällande avtal mellan er och NG Baby AB.
I webbutiken kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att stryka vara som ej kan levereras från din order med prisavdrag för densamma. OBS! Beställer du möbler från Troll var uppmärksam på leveranstiden. Önskar du beställa en annan, likvärdig vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att beställningen effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats. Del av leverans sker endast på din begäran och medför ytterligare fraktkostnad för dig.
När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Observera att du inte kan ändra leveransadress i efterhand. Leverans sker endast inom Sverige om inte annat anges.
Hämta själv i Emmaljunga
Vill du slippa fraktkostnad kan du välja att hämta dina beställda varor i vår uthämtning, välj då Hämta själv som fraktalternativ.
Du är välkommen till vår uthämtning i Emmaljunga för att hämta dina beställda varor. Innan du hämtar ut din beställning i Emmaljunga, är det viktigt att du först mottagit mail som bekräftar att ditt paket finns klart för avhämtning. Hanteringstiden för NG Baby är 1–5 dagar och för Troll enligt lagerstatus på aktuell vara.
Tänk på att du eller ditt bud ska kunna uppvisa legitimation och ordernummer när beställningen hämtas. Om det är någon annan som hämtar ut din beställning måste den personen visa upp både din och sin egen legitimation.
Observera att din beställning ligger kvar i 14 dagar efter att du har fått mail från oss, därefter gör vi en retur på den. Detta kommer att betraktas som outlöst paket, och hanteras därefter, vänligen se avsnittet längre ned för mer information.
Vår uthämtning hittar du på Tagelvägen 2, Emmaljunga, och våra öppettider för uthämtning är för privatpersoner: tisdag till torsdag kl. 7.30–12.00. För återförsäljare: enligt överenskommelse. Observera att vi håller stängt alla röda dagar även för uthämtning.
Ändring av beställning
Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”.
Observera att du inte kan ändra leveransadress i efterhand.
Avbeställning
En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. Observera att outlösta paket inte räknas som en avbeställning eller utnyttjande av ångerrätt. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för kostnader som uppstår på grund av avbeställningen samt för utebliven vinst.
Outlöst paket
Det är ditt ansvar som köpare att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället skickas det tillbaka till oss. Vi kommer då att att debitera dig för frakt- och administrativa kostnader, se nedan för aktuella priser. Ångerrätten gäller ej vid outlösta paket.
- Hanteringsavgift paket via ombud: 100 kr + returfrakt
- Hanteringsavgift vid hemleverans: 200 kr + returfrakt
Vet du med dig att du inte har möjlighet att hämta paketet inom den tidsram då det ligger hos ombudet, hör av dig till oss så försöker vi förlänga tiden så att du hinner hämta ut ditt paket innan paketet går tillbaka i retur till oss och du därmed blir återbetalningsskyldig.
Hör av dig i tid så hjälps vi åt att undvika onödiga kostnader för oss båda.
Ångerrätt (för privatpersoner)
Vår ambition är att förse dig med så mycket information vi kan via text, bild och ibland rörligt material för att du ska kunna få en så tydlig bild av varan/varorna som möjligt. Tillsammans kan vi verka för att inte skicka tillbaka varor i onödan och på så sätt belasta vår miljö. Av denna anledning erbjuder vi inte fri frakt på returer. Då mycket i vårt sortiment utgörs av stora, tunga eller skrymmande produkter – innebär detta att fraktkostnaden i dessa fall är väldigt hög. Se avsnittet "Returfrakt" nedan, för att få en bild av vad produktgrupperna kostar i returfrakt för dig som konsument.
Trots att man noga förberett sitt köp kan det självklart uppstå flertalet anledningar som gör att man ändå vill ångra sitt köp. Givetvis har du då möjlighet att använda din ångerrätt inom 14 dagar som du enligt Distansavtalslagen har rätt att utnyttja. Observera dock att ångerrätten inte gäller om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Observera även att att du själv kommer att stå för returfrakten, som nämnt ovan. Du kan också komma att få betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än det som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Om du inte är nöjd med varan tar vi tacksamt emot feedback för att på bästa vis vidta åtgärder.
Ångerfristen börjar löpa den dag som varan levererats till ombud eller hem till dig. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan.
Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering. Varan måste skyddas med ytteremballage för att den inte ska skadas under transporten. Använd gärna samma påse eller kartong som varan/varorna skickats i från oss.
Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken ”Reklamation och retur”. Vi kontrollerar att de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten uppfylls. Därefter kommer du att erhålla ett svar med mejl från oss med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Det är viktigt att du följer dessa instruktioner – använd returnumret och den returfraktsedel du blir tilldelad.. Väljer du att skicka tillbaka varan på annat sätt än via den returfraktsedel/frakt som vi bokat åt dig – kommer du att få betala ytterligare tillägg som den förhöjda fraktavgiften innebär. Observera att vi inte godkänner paket utan angivet returnummer.
Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog din retur.
Konsumentverkets blankett för utövande av ångerrätt. Du behöver dock inte använda denna blankett utöver våra instruktioner.
Returfrakt
Via ombud
- Fraktklass 1 (ex. påslakanset, filt, pannband m.m): från 50 kr – 90 kr
- Fraktklass 2 (ex. skötbädd, sovorm, amningskudde m.m) från 91 kr – 160 kr
Via hemleverans
- Fraktklass A (ex myspöl, sittsäck, vagga m.m): 500 kr
- Fraktklass B (spjälsäng, skötbord m.m): 800 kr
- Fraktklass C (ex. skötbyrå): 1100 kr
- Fraktklass D (ex. garderob): 1500 kr
Transportskada
Om en transportskada uppstår har du ansvar att inom skälig tid göra en anmälan om skadan till oss. Kontakta oss på reklamationsavdelningen så snabbt som möjligt efter att du upptäckt skadan. För smidig hantering av ärendet är det viktigt att du inspekterar dina produkter noggrant direkt när du tar emot dem. Observera att du inte får använda den skadade produkten och att du måste behålla emballage så att hela paketet och varan kan besiktigas när vi handlägger ärendet. Ta bilder på transportskadan och bifoga i din kontakt med vår kundtjänst. Följ instruktionerna under ”Reklamation och retur”.
Fel vara
Ibland blir det helt fel. Vi ber om ursäkt och ber dig meddela oss så snart som du upptäckt att det är fel. Läs vidare för instruktioner på sidan ”Reklamation och retur”.
Reklamationer och återköp i vissa fall
Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 3 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garanti.
Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tagit emot varan.
Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag. Följ de instruktioner som ges på ”Reklamation och retur”.
Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.
Kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter, och vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader.
Tryckfel med mera
Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor i vårt sortiment. Vi reserverar oss även mot prisjusteringar och förbehåller oss rätten att makulera order på grund av felaktig prissättning.
Force Majeure
Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
Tvist
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
Via denna länk kan du ta dig till en onlineplattform för tvistlösning.